پخش فیلم صحبت‌های عراقچی در زمان خارج شدن ترامپ از برجام توسط امیرحسین ثابتی در جلسه رای اعتماد وزیر خارجه باقری کنی: دیپلمات تراز کسی است از خودگذشتگی دارد سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت | بررسی صلاحیت وزیر خارجه نیمه تمام ماند دیدگاه مخالفان و موافقان با وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت چهاردهم چه بود؟ دیدار استاندار خراسان‌رضوی با اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی همتی: تاکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی راهبرد من است موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عباس عراقچی پی‌ نما | روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عبرت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نفی اشرافی گری، بایستگی حکومتی و شایستگی اخلاقی ممنوعیت حمل دارو در تمامی اشکال آن به عراق پزشکیان در دیدار با نمایندگان خراسان‌رضوی در مجلس: افراد نخبه و توانمند را به کار خواهیم گرفت در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد چه گذشت؟ وزیر پیشنهادی اطلاعات: ۵۳ سرویس اطلاعاتی جهان میز ایران دارند ترامپ: تاکنون هیچ‌گاه یهودی‌بودن در آمریکا این‌قدر خطرناک نبوده است تمهیدات مرزبانی فراجا برای مقابله با قاچاق در مرزها در ایام اربعین نظر مثبت کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عبدالناصر همتی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس چه گفتند؟ برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت چهاردهم در کمیسیون امنیت ملی تأیید شد + فیلم مجلس در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نگاه سیاسی را کنار بگذارد نرخ سود یارانه‌ای وام مسکن شهرهای ساحلی از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد سومین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان آغاز شد
سرخط خبرها

پی‌ نما | روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عبرت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

  • کد خبر: ۲۴۵۸۷۹
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
پی‌ نما | روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عبرت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به مناسبت ۲۸ مردادماه، روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عبرت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را در قالب پی‌نمای «سیلی تاریخ» منتشر می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «سیلی تاریخ» سومین بخش از سه‌گانه روایت ماجرای ملی‌شدن صنعت نفت است که بخش اول آن با عنوان «صنعت ملی نفت» و بخش دوم آن با عنوان «روز کاشانی» پیش از این منتشر شده بود.

رهبر انقلاب اسلامی: «حادثه‌ای در کشور ما در سال۱۳۳۲ اتّفاق افتاد -حادثه‌ی بیست‌وهشتم مرداد- که یکی از حوادثی است که ملّت ایران را با تجربه‌ها آمیخته میکند، مانع از خطا و اشتباه دیدِ او میشود... این تجربه را هرگز نباید فراموش کرد... دولت مصدّق که نفت را، منبع ثروت ملّی کشور را از چنگ انگلیسی‌ها و از دست انگلیسی‌ها با کمک افرادی که بودند - آیت‌الله کاشانی و دیگران- توانست خارج کند، یک اشتباه تاریخی انجام داد. مصدق برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکایی‌ها متوسّل شد. به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ امید او به آمریکایی‌ها بود. از این خوش‌بینی و ساده‌اندیشی، آمریکایی‌ها استفاده کردند. به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸مرداد را راه انداختند. در ۲۸مرداد که کاشانی منزوی و خانه‌نشین بود، عدم حضور او در صحنه موجب شد که مردم نیز در صحنه حضور نداشته باشند؛ لذا کودتاچی‌های مأمور مستقیم امریکا توانستند بیایند و به‌راحتی بخشی از ارتش را به تصرّف درآورند و کودتا کنند. بعد که نهضت سرکوب شد، وضع نفت بدتر از قبل شد؛ یعنی کنسرسیومی که بعد از قضایای بیست و هشتم مرداد در کشور به وجود آوردند، خیلی وضعش بدتر بود از آنچه قبلاً وجود داشت؛ یعنی اگر قبلاً دست انگلیس بود، حالا دست انگلیس و آمریکا بود!
از سال۱۳۳۲ تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیس و آمریکا بر سرِ چاه‌های نفت، و در واقع گنج نفت ایران نشستند و تا آن‌جا که توانستند، برداشتند و بردند. هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند... مصدّق اعتماد کرد، کتکش را هم خورد.»

بر روی تصویر کلیک کنید

پی‌ نما | روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عبرت کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲  

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->